Hei! Velkommen til min blogg!

Ser du noe du liker/ønsker? Ta gjerne kontakt på solvi.normann@hotmail.com eller sjekk ut min epla- butikk via linken øverst på venstre side.

onsdag 28. april 2010

Mønster på hvordan sy pannebånd:-)

Først klipper du ut en bit på ca 50cm x 20, så legger du den dobbel og syr kortsiden slik som vist over.
Deretter bretter du det uferdige pannebåndet slik at det blir liggende slik

Så tar du de to ytterset stoffen mot hverandre hverandre, og putter inn de to andre som ligger i mellom, bakover.Pass hele tiden på at du ikke syr i de miderste stoffene, så syr du hele veien rundt på de ytterste stoffene til du har en åpning på ca 2-3 cm. Dette er vrengeåpning.


Slik ser det ut nå når du har sydd hele veien rundt, her er pannebåndet på vrangen, så vrenger du. Åpningen som da er igjen syr du for hånd eller med maskin. Jeg syr alltid denne på maskin:-) Men det er smak og behag:-)))





VIPS! FERDIG!


Ja da ble det endelig et mønster fra meg på pannebånd. Jeg legger gjerne ut flere mønster, må bare få tid til å lage de:-)(ta bilder å sånn mener jeg:-) Jeg har her brukt jersey fra S &S. Dette eksemplet her er i litt mindre str enn jeg pleier å lage. Denne er i str 49 X 20 cm. Vanligvis pleier jeg å ha 50 X 20 cm men det bestemmer du selv, og det kommer an på hvor mye stretch som er i stoffer. Og hvor stort barnets hodet er og ønskelig bredde på pannebåndet. Håper du /dere er fornøyd med mønsteret, bare spør hvis du lurer på noe og jeg blir kjempeglad for kommentarer:-))

20 kommentarer:

  1. Hei,
    jeg skal sy pannebånd til ei venninne i bursdagspresang, og ble kjempeglad da jeg fant oppskriften din.

    Jeg har sydd sammen kortendene, og brettet slik du viser, men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal gjøre det når jeg begynner å sy. Fra hvor skal jeg dra ut det som er inni, bak sømmen eller foran og hvordan skal jeg få til å sy sømmen på det som er “inni”.

    Det er sikkert egentlig veldig enkelt, men jeg er helt ny i faget, og er vel også litt klønete. :)

    SvarSlett
  2. Hei Linn:-) Det som er trikset er: du syr det øverste og det underste laget sammen(og da skal de to midterste lagene ligge på innsiden, disse må ikke sys i)det som skjer når du syr slik helt rundt ( til det er ca 3 cm vrengeåpning)er at du da etterhvert har faktisk sydd det som er "inni" :-)Dette ser du når du er ferdig og vrenger:-) Håper jeg klarte å forklare deg godt nok:-) Og vi er alle nye i faget en eller annen gang, og da er det godt med litt hjelp;-) Hilsen Sølvi :-)

    SvarSlett
  3. heisann :) eg googla "sy pannebånd, og kom da rett inn i denne fantastiske oppskriften din!!! Så supert at du legger den ut slik. Fikk en bestilling i går, og no har eg sikkert fått 10, så det er veldig kjekt :) tusen takk for at du deler på nettet :) Malin :)

    SvarSlett
  4. Perfekt tut - tusen takk på vegne av alle som vil bruke den og spess de som blir så ivrige at de glemmer å legge igjen takk! :D

    Klem fra Eva Mari :)

    SvarSlett
  5. Jeg prøvde meg på å sy buff/hals i dag, men det gikk ikke spes bra. Leste på sykroken at man kunne sy de på samme måte som pannebånd, så nå har jeg studert forklaringen din og får prøve igjen :) Tusen takk!

    SvarSlett
  6. Hei !
    Kjempe fint at du deler mønster.
    Selger du slike pannebånd? Hva tar du for de?

    SvarSlett
  7. Hei! Ja jeg syr disse for salg, tar 70,- for de:-)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for flott mønster fra deg. Er helt nybegynner i å sy, og har faktisk fått til å sy både lue og pannebånd. Gjett om dattera mi på snart fem år var stolt da hun fikk klær som mamman har sydd:) Tusen takk:)

    SvarSlett
  9. Genial framgangsmåte!! Har prøvd meg på dette siden 2007, først nå fikk jeg det til. Se her; http://lykketing.blogspot.com/2012/03/panneband-med-skygge.html

    SvarSlett
  10. Ååå, dette var genialt! Fikk det til på første forsøk :D

    SvarSlett
  11. Hei :)
    Jeg skjønner ikke hvordan det blir med de to midterste stoffene når den blir vrengt....Skal ikke de på noen måte syes fast i hverandre? Hmmmm, jeg har klødd meg litt i hode...*leeer*
    Kan noen forklare?

    SvarSlett
  12. Jeg ramlet inn her etter å ha googlet "sy pannebånd". Tusen takk for at du deler hvordan en får det til:) Jeg må nok også som henne over her gruble litt på hvordan det skal ligge slik at jeg får vrengt det rett.. Men det blir nok ei rå'

    Mye flott du lager:)

    SvarSlett
  13. Tusen takk for flott mønster!! Jeg fikk det til på første forsøk!! Nå skal det bli hjemmesydde pannebånd på hele familien!!

    SvarSlett
  14. Hei Sølvi!
    Nå skal det prøves ut med pannebånd :) Men! Dersom man har en interlock med mønster i en spesiell retning (for eksempel monstertruck stoffet fra sydilla), hvordan skal dette ligge i forhold til biten på 50x20? Syns det er vanskelig å tenke seg når det er bretta og sydd og vrengt og det hele :)

    SvarSlett
  15. hei! så fint mønster på å lage pannebånd, jeg har ikke overlook men dette må jeg prøve! jeg la meg også til som følger:D inspirerende blogg du har.
    http://godteposten.blogspot.com

    SvarSlett
  16. Hallo!
    Blei SÅ glad då eg fann oppskrift på korleis ein skal sy pannebånd :) Så eg satte igang, men eg får bare ein vridning på dei... Andre som har opplevd det? Eller er det eg som gjer noko feil??
    Blir veldig takknemleg for svar :)

    SvarSlett
  17. Tusen takk! Genialt!

    SvarSlett
  18. Jeg fikk det til!! Har prøvd det ei gang tidligere, men da skjønte jeg ikke noe:)

    SvarSlett
  19. Hvordan ser det ut når du syr sammen vrengeåpningen med maskin? Jeg får det ikke fint.
    Mvh Hildegunn
    Hildegunn29@gmail.com

    SvarSlett
  20. http://www.youtube.com/watch?v=gBoSEafJLYI video som viser hva man skal gjøre :)

    SvarSlett